تهران-ایران پرس: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت وگو با همتای روس خود، ضمن درک نگرانی‌های روسیه از دخالت‌های خارجی، ابراز امیدواری کرد وضعیت جاری از طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال 2014 به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

بخش‌های غربی روسیه با توجه به همسایگی با اوکراین و نزدیکی به کشورهای عضو ناتو که کانون تنش بین روسیه و غرب است، برای روس‌ها اهمیت فراوان دارد و به آمادگی رزمی نیروهای نظامی مستقر در این مناطق توجه خاص می‌شود.

در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو و روسیه دچار تنش شده است.  

غرب به ویژه آمریکا که همواره به دنبال راه‌هایی برای تحت فشار قراردادن روسیه به عنوان ابرقدرت رقیب خود در شرق بوده؛ اکنون با طرح این ادعا که حضور نیروهای روس در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود، به دنبال بهانه‌ای تازه برای ایجاد تنش در این منطقه و افزایش فشار بر روسیه است.

روسیه نیز بارها عنوان کرده حضور نظامی‌اش در مرز با اوکراین اقدامات عادی نظامی است اما آمریکا و متحدانش همچنان قصد دارند شرایط مرز روسیه با اوکراین را پرتنش جلوه دهند.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در خصوص بحران اوکراین و بعد از اطلاع از مواضع مسکو در این خصوص از سوی همتای روس خود، به حضور بیش از پنج هزار دانشجو و هموطنان ایرانی در اوکراین اشاره و خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران با حساسیت روند تحولات در این‌ منطقه را دنبال می‌کند.

امیرعبداللهیان ضمن درک دیدگاه‌ها و نگرانی‌های روسیه از دخالت‌های خارجی، ابراز امیدواری کرد که وضعیت جاری از طریق مسالمت آمیز و تعامل سازنده با پیگیری رویکرد دیپلماسی بین طرفین حل و فصل شود.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت توجه به حقوق کامل جمهوری اسلامی ایران در عمل طرف‌های مقابل به تعهدات خود در هرگونه توافقی تاکید کرد.

امیرعبداللهیان نشست آتی دومین اجلاس ۳+۳ (ایران، روسیه، ترکیه، ارمنستان، گرجستان و جمهوری آذربایجان) در خصوص قفقاز جنوبی را فرصتی مغتنم‌ برای همفکری و هم‌افزایی برای تعمیق همکاری منطقه‌ای در راستای منافع کشورها و مردم این منطقه دانست.

وزیر امور خارجه روسیه نیز در این تماس تلفنی در خصوص روند روابط دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه‌ای و بین المللی از جمله روند مذاکرات وین گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

سرگئی لاوروف ضمن قدردانی از ابتکارات و رویکرد سازنده جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات وین، بر ضرورت تداوم‌ رایزنی‌ها و گفت‌وگوها بین طرف‌های مختلف مذاکرات وین برای بررسی متون و پیشنهادات و دستیابی به توافق تاکید کرد.

لاوروف همچنین از میزبانی نشست آتی اجلاس دوم ۳+۳ در خصوص قفقاز جنوبی از سوی جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد این نشست موجب تامین بیش از پیش منافع و مصالح کشورهای منطقه و پایداری ثبات و امنیت در منطقه شود.

116

بیشتر بخوانید:

زلنسکی‌ مدعی شد : روسیه چهارشنبه به اوکراین حمله می کند

 

گفت‌وگوی دبیرکل سازمان ملل با وزرای خارجه روسیه و اوکراین

درخواست اوکراین برای مذاکره با روسیه

ابراز نگرانی روسیه از تصمیم اروپا برای انتقال بازرسان از مناطق مناقشه در اوکراین

ادامه هجمه‌های آمریکا علیه روسیه بر سر اوکراین