وزیران امور خارجه ایران و روسیه، اقدامات آمریکا در برجام را مغایر با همه اصول و معیارهای بین‌المللی دانستند و بر لزوم اقدام عملی اروپا برای اجرای تعهداتش تاکید کردند.

به گزارش ایران پرس؛ «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در مسکو گفت: کشورهای اروپایی اگر چه از نظر سیاسی از برجام حمایت کرده‌اند اما از نظر عملی اقدامی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و اجرای تعهدات خودشان نکرده‌اند.

ظریف با بیان اینکه ایران و روسیه در مورد لزوم اجرای تعهدات اروپا در برجام هم‌نظر هستند، افزود: برجام یک دستاورد مهم جامعه بین‌المللی است و بهتر است کشورها به جای نابودی برجام، تعهداتشان را اجرا کنند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به همکاری منطقه‌ای تهران و مسکو اظهار کرد: ایران و روسیه همکاری‌ خوبی برای پایان دادن به مشکلات و دردهای مردم سوریه از طریق روند آستانه دارند که این روند به کاهش تنش در این کشور منجر شده است.

ظریف با بیان اینکه اوضاع ادلب در شمال غرب سوریه شکننده است، خاطرنشان کرد: باید همکاری‌ برای برقراری آرامش در ادلب و پایان دادن به حضور تروریست‌ها در سوریه ادامه یابد و ایران در این زمینه با روسیه و ترکیه همکاری می‌کند.

لاوروف: برجام در معرض فروپاشی قرار دارد

وزیر امور خارجه روسیه در این کنفرانس خبری مشترک با بیان اینکه برجام در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تایید شده و لازم الاجرا است، افزود: برجام به دلیل اقدامات آمریکا و فعالیت‌های غیرمستمر اتحادیه اروپا در معرض فروپاشی قرار دارد.

لاوروف همچنین با اشاره به مشارکت روسیه، ایران و ترکیه در چارچوب روند آستانه گفت: آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه یکی از نتایج مهم مذاکرات روند آستانه است.

بیشتر بخوانید:

ظریف: ایران و روسیه به دنبال صلح در منطقه هستند

سفر ظریف به مسکو؛ رایزنی در باره روابط دو جانبه و تحولات منطقه/ تحلیل