تهران- ایران پرس: کنفرانس بین المللی «صلح عادلانه، گفتمان مشترک جهانی» به همت مجمع جهانی صلح اسلامی و با حضور سخنگوی وزارت امور خارجه در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، «داود عامری» دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی روز چهارشنبه در این کنفرانس گفت: این نشست با هدف گرامیداشت روز جهانی صلح برگزار شده است.

 دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی افزود: تبیین صلح با نگاه به اندیشه اسلامی در مجمع جهانی صلح اسلامی انجام و هر ساله نشست هایی نیز با محوریت «گفتمان اسلامی» برگزار می شود.

عامری گفت: صلح، امنیت و مفاهیم نزدیک به عدالت و حقوق بشر از مفاهیم مهم در روابط بین الملل است و ما تلاش می کنیم تا در این حوزه همراهانی در خارج و داخل کشور را با خود هم مسیر کنیم.

وی اظهار داشت: قریب بیست نشست و کنفرانس در کشورهای مختلف برگزار کردیم با نخبگان گفتگو کردیم و صحبت های آنان را نیز شنیدیم.

 دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی تاکید کرد: برنامه امروز حلقه کوچکی از اقدامات بزرگ مجمع صلح جهانی است و سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار نفر در این کنفرانس بصورت غیرحضوری از سراسر دنیا شرکت کردند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در کنفرانس «صلح عادلانه، گفتمان مشترک جهانی» جهان عاری از خشونت آرزوی بسیاری از افراد در طول تاریخ بشریت بوده و هست. جهان بیش از همیشه امروز به این عنصر حیاتی و ارزشمند یعنی صلح عادلانه نیاز دارد. جنگ‌های قرن بیستم با به کارگیری فن‌آوری‌های نوین تفاوت زیادی با گذشته داشته که نمونه آن را هم روز گذشته در لبنان شاهد بودیم.

وی بیان کرد: امروز شاهدیم ناامنی‌های سازماندهی شده در غرب آسیا و آفریقا بیشتر شده و اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه که در ادامه اشغال هشتاد ساله فلسطین است، نمود بارز ناکارآمدی سازمان‌های بین المللی است و نمونه‌ای روشن از ناامنی سازمان یافته در جهان است که علاوه بر خسارات های جانی، ویرانی‌های زیادی را هم برجای گذاشته است.

کنعانی بیان کرد: ناعادلانه بودن مدیریت حاکم بر روابط بین‌الملل شرایط را چالش برانگیز کرده و مادامی که معدودی از دولت‌ها به عنوان هیات رئیسه جهان هستند دنیا بر این روال خود باقی خواهد ماند. سازمان‌های ناکارآمد در حفظ صلح، برخوردار نبودن از صلح عادلانه، افراط‌گرایی، تروریسم و خشونت گرایی از موانع اصلی دستیابی به صلح عادلانه و پایدار در جهان کنونی است.

در ادامه این مراسم از خانواده‌های شهید حسین امیرعبداللهیان، آیت الله تسخیری و مرحوم طوبی کرمانی نیز تقدیر شد.

117