ایران پرس- گزارش ها نشان می دهند به آتش کشیدن منازل مسلمانان میانماری در استان راخین در غرب میانمار همچنان در دستور کار نیروهای امنیتی این کشور قرار دارد.

جنایات ارتش و دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا از جمله آتش زدن منازل آنها در حالی است که چندی پیش دولت این کشور با بنگلادش توافق کرد که زمینه بازگشت آوارگان مسلمان میانماری را که به مرزهای آن کشور پناه برده اند؛ فراهم کند.

طبق اعلام برخی رسانه ها، دولت میانمار نه تنها شرایط برای بازگشت آوارگان را فراهم نکرده است، بلکه پس از این توافق نیز 40 روستا در استان راخین در حمله ماه های اکتبر و نوامبر نیروهای امنیتی این کشور به آتش کشیده شده و از 25 اوت گذشته تاکنون تعداد روستاهای به آتش کشیده شده به 350 روستا رسیده است.

درتوافق به عمل آمده بین «آنگ سان سوچی» وزیرامورخارجه میانمار و «ای.اچ محمودعلی» همتای بنگلادشی وی، دولت میانمارمتعهد شده بود، پناهجویان مسلمان روهینگیایی را که هم اکنون در مرز بین دو کشور در اردوگاه های غیربهداشتی زندگی می کنند به میانمار برگرداند.

ادامه جنایات ارتش و بودائیان افراطی میانمار علیه مسلمانان این کشور در شرایطی که دولت میانمار در توافق با بنگلادش متعهد به مهیا کردن زمینه برای بازگشت آوارگان روهینگیا شده بود درعمل نشان داد که مقامات نایپیداو علاوه بر آنکه به تعهدات دو جانبه خود پایبند نیستند، همچنان بر تداوم جنایات ضد بشری خود که مصداق بارز نسل کشی است، تاکید دارند.

 «آنتونی کارتالوچی»، کارشناس و محقق جغرافیای سیاسی معتقد است: "آنچه از آن در حقوق بین الملل تحت عنوان «نسل کشی» یاد می شود، در حال رخ دادن در استان راخین میانمار است."

آن دسته از گروه هایی که اقدام به نسل کشی علیه اقلیت روهینگیا می کنند، نسل کشی را به عنوان هدف اولیه خود تعیین کرده اند.

اقدام فریبکارانه دولت میانمار در توافق با دولت بنگلادش

این دیدگاه مطرح است که دولت میانمار در اقدامی فریبکارانه در توافق با دولت بنگلادش که تحت فشارهای بین المللی انجام شد، متعهد به فراهم کردن زمینه بازگشت آوارگان روهینگیا شده است، اما با ادامه جنایات ضد بشری در راخین ضد مسلمانان با هدف پاکسازی نژادی، درصدد است تا این آوارگان را از فکر بازگشت به سرزمین خود منصرف کند.

به خصوص آنکه با به آتش کشیدن منازل و زمین های کشاورزی مسلمانان روهینگیا توسط ارتش میانمار، عملا زمینه بازگشت آوارگان از بین خواهد رفت و دولت این کشور حتی می تواند درعرصه بین المللی مدعی عدم تمایل آوارگان برای بازگشت بشود، اگرچه واقعیت عدم تمایل برای بازگشت به فقدان شرایط کار و زندگی وترس آوارگان از تجربه دوباره جنایات های ارتش میانمار، مرتبط است.

 جالب این که ماهیت و هدف غایی این سیاست ضد بشری میانمار برای همگان آشکار است ودر این همین راستا دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد هم اعلام کرده است، نیروهای امنیتی میانمار برای ممانعت از بازگشت مسلمانان روهینگیایی به موطن خود خانه ها و روستاهای آنان را به آتش کشیدند. 

در این شرایط سیاست مقامات دولت میانمار به خصوص خانم آنگ سان سوچی دارنده جایزه نوبل صلح و وزیرخارجه این کشوربرای توافق با بنگلادش برای بازگرداندن آوارگان روهینگیا تنها راهکاری فریبکارانه برای کاهش فشارهای بین المللی است و اساسا دولت نایپیداو حاضر نیست آوارگان به موطن خود بازگردند.

نویسنده:محمدرضا عسگری

116/110

بیشتر بخوانید:

قطعنامه‌ شورای حقوق بشر در محکومیت اقدامات میانمار ضد مسلمانان روهینگیا

توافق میانمار و بنگلادش درباره بازگشت پناهجویان روهینگیا به میانمار/تحلیل

طرح سه‌مرحله‌ای چین برای حل بحران روهینگیا