ایران پرس - صدها تن از خانواده جانباختگان و قربانیان جنایات ارتش و بوداییان افراطی میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، بررسی و رسیدگی این جنایات توسط دیوان کیفری بین المللی را خواستار شدند.

صدها روهینگیایی که عضوی از خانواده آنها در اثر جنایات وحشیانه ارتش میانمار جان باخته اند یا خود قربانی این جنایت ها شده اند از دیوان کیفری بین المللی در لاهه خواسته اند تا اجازه دهد دادستان های این نهاد درباره کشتار و همچنین اخراج صدها هزار مسلمان روهینگیایی از میانمار به بنگلادش تحقیق کنند.

اگر چه به طور عادی این دیوان به علت عدم عضویت میانمار در این نهاد امکان پیگیری درخواست برای رسیدگی به جنایات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را ندارد اما برخی دادستان های دیوان کیفری بین المللی از این دیوان خواسته اند اجازه دهد تحقیقات قضایی درباره این پرونده را از طریق بنگلادش که عضو دیوان کیفری بین المللی است آغاز کنند.

با توجه به صلاحیت های دیوان کیفری  بین المللی در رسیدگی به جرایم جنگی؛ جنایت علیه بشریت، نسل کشی و تجاوز انتظار می رود که نهادهای بین المللی از جمله دیوان کیفری بین المللی از ظرفیت ها و صلاحیت های خود برای رسیدگی قضایی به پرونده نسل کشی و جنایت علیه بشریت ضد مسلمانان روهینگیا استفاده کند.

سازمان ملل: پاکسازی قومی مسلمانان روهینگیا ادامه دارد

«آنتونی کارتالوچی» کارشناس و محقق جغرافیای سیاسی می گوید:

"آنچه از آن در حقوق بین الملل تحت عنوان نسل کشی یاد می شود در حال رخ دادن در استان راخین میانمار است. آن دسته از گروه هایی که اقدام به نسل کشی علیه اقلیت روهینگیا می کنند، نسل کشی را به عنوان هدف اولیه خود تعیین کرده اند."

درخواست برای تحقیقات قضایی دیوان کیفری بین المللی از جنایات در میانمار علیه مسلمانان روهینگیا و اخراج صدها هزار نفر از آنان به بنگلادش در حالی است که دولت میانمار با ترفندهای مختلف درصدد کاهش حساسیت های بین المللی درباره پرونده جنایات علیه روهینگیایی ها است.

یکی از این ترفندها توافق در سال گذشته با دولت بنگلادش برای بازگشت آوارگان روهینگیا به میانمار است که به تازگی هم چنین توافقی بین دولت این کشور با سازمان ملل انجام شده است. با وجود گذشت بیش از شش ماه از توافق وزیران خارجه میانمار و بنگلادش اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه از سوی دولت میانمار انجام نشده است.

«بیل فریک» مدیر کل دیدبان حقوق بشر می گوید:

"کارهای زیادی باید پیش از بازگشت آوارگان مسلمان روهینگیایی به میانمار باید انجام بشود."

جامعه بین المللی باید این مساله را روشن کند که بدون نظارت بین المللی هیچ گونه بازگشتی نمی تواند اتفاق بیفتد. به گفته وی ناظران بین المللی باید حقوق اولیه مسلمانان روهینگیا از جمله امنیت آنان را تضمین کنند. به نظر می رسد دولت میانمار با ترفند همکاری برای بازگشت روهینگیایی ها به آن کشور که فرصت جامعه بین المللی برای بررسی نسل کشی ضد مسلمانان را به تاخیر می اندازد قصد دارد تا برنامه های خود برای تغییر ترکیب جمعیتی و اخراج همه ساکنان مسلمان در راخین را اجرا کند. 

نویسنده: محمدرضا عسگری 

114/116

بیشتر بخوانید:

ادعای میانمار درباره مسئله بازگشت آوارگان روهینگیا از بنگلادش/ تحلیل

 استقرار بودایی های بنگلادش در اراضی روهینگیایی ها در میانمار/ تحلیل

آمار رسمی آوارگان روهینگیا در بنگلادش از مرز یک میلیون نفر گذشت

سازمان ملل: پاکسازی قومی مسلمانان روهینگیا ادامه دارد