132 نماینده پارلمان‌های پنج کشور جنوب شرق آسیا در آستانه سالروز سرکوب مسلمانان روهینگیایی در ایالت راخین میانمار توسط ارتش و بودائیان افراطی، خواستار بررسی جنایات اعمال شده علیه این اقلیت توسط دیوان بین‌المللی کیفری شدند.

به گزارش ایران پرس به نقل از ایرنا؛ نمایندگان پارلمان‌های مالزی، اندونزی، فیلیپین، تیمور شرقی و سنگاپور روز جمعه در آستانه سالروز سرکوب گسترده روهینگیایی‌ها، 25 اوت 2017 ، بیانیه مشترک در این زمینه منتشر کردند.

«چارلز سانتیاگو» از نمایندگان مجلس مالزی دراین بیانیه تاکید کرد: تمام نمایندگان این پارلمان‌ها بر ارجاع پرونده میانمار به دیوان بین المللی کیفری اتفاق نظر دارند زیرا میانماری‌ها خود نمی‌توانند حقوقشان را در شرایط کنونی در مجامع و نهادهای قضایی بین المللی مورد پیگیری قرار دهند.

وی افزود: عاملان جنایات و قتل‌های گسترده در میانمار باید مورد شناسایی قرار گرفته و عدالت درمورد آنها اجرا شود. این افراد نباید آزاد باشند و جنایات دیگری را مرتکب شوند.

طبق گزارش نهادهای بین‌المللی عملیات سرکوب و کشتار هدفمند روهینگیایی‌ها که در اوت سال گذشته شروع شد تاکنون بیش از 27 هزار کشته و افزون بر 700 هزار آواره در کشور بنگلادش برجا گذاشته است.

سازمان ملل اقدامات ارتش میانمار را پاکسازی و تبعیض‌نژادی دانسته و آنها را بدترین نظامیان جهان نامیده است.

فعالان جهانی حقوق‌بشر سازمان ملل را متهم کردند که چشم‌های خود را بر روی جنایات اعمال شده در منطقه جنوب شرق آسیا بسته‌ است و از اتخاذ سیاستی قوی دراین زمینه در طول یکسال بحران روهینگیایی‌ها خودداری کرده است. 

«فاتو بنسودا» Fatou Bensouda دادستان دیوان بین‌المللی کیفری در ابتدای سال جاری در اقدامی منحصربه‌فرد از قضات این دادگاه خواسته بود تا مجوز بررسی قضایی خروج اجباری صدها هزار نفر از آوارگان روهینگیایی از ایالت راخین میانمار به سوی بنگلادش صادر شود.

بیشتر بخوانید:

هشدار سازمان ملل درباره کودکان روهینگیا در میانمار

العرب: وضعیت مسلمانان روهینگیا، قلب هر انسانی را به درد می آورد