تحلیل:

ایران پرس: «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش خود برای اولین بار اسرائیل را به فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان در درگیری‌های مسلحانه اضافه کرد.

در این گزارش که قرار است روز پنجشنبه رسما منتشر شود، آمده است که خشونت منجر به مرگ و جراحت کودکان در مقایسه با سال قبل از آن ۳۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

آنتونیو گوترش در این گزارش تصریح کرده که در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، جمهوری دموکراتیک کنگو، میانمار، سومالی، نیجریه و سودان شدیدترین موارد نقض حقوق کودکان در مناقشه‌های مسلحانه رخ داده است.

 در گزارش آنتونیو گوترش تاکید شده است که در پی تحولات باریکه غزه، نقض گسترده حقوق کودکان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین ۱۵۵ درصد افزایش یافته است.

در این راستا، هفت هزار و ۸۳۷ مورد نقض حقوق علیه چهار هزار و ۲۴۷ کودک فلسطینی در کرانه باختری، غزه و قدس شرقی ثبت شده که عامل آنها ارتش و شهرک‌نشینان صهیونیست بوده‌اند.

همچنین ارتش صهیونیستی دسترسی کودکان در غزه، کرانه باختری اشغالی و قدس شرقی به کمک‌های بشردوستانه را قطع کرده است. گوترش در گزارش خود نوشته است: "از افزایش بی‌سابقه شمار کودکانی که توسط ارتش و نیروهای اسرائیلی در نوار غزه و کرانه باختری از جمله قدس شرقی کشته و مجروح و نقص عضو شده‌اند، شوکه شدم."

گنجانده شدن نام اسرائیل در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان سازمان ملل نشان می دهد که اقدامات جنایتکارانه آن در جنگ غزه به خصوص نسل کشی مردم باریکه غزه و به ویژه کودکان، آنچنان گسترده و غیر قابل انکار بوده که دبیر کل سازمان ملل با توجه به افزایش محکومیت های جهانی رژیم صهیونیستی نام این رژیم را در فهرست یاد شده قرار داده است.

در تحولی دیگر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل تأکید کرد: "کشتن غیرنظامیان در عملیات نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی برای آزادی اسرایشان احتمالا جنایت جنگی است."

این نهاد سازمان ملل اعلام کرد: "ما از پیامدهای عملیات اسرائیل برای آزادی اسرایش بر غیرنظامیان بسیار شوکه شدیم. کشتن غیرنظامیان در این عملیات برای آزادی اسرا احتمالا جنایت جنگی محسوب می‌شود."

پیش از این آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل شهادت و مجروح شدن صدها غیرنظامی فلسطینی توسط ارتش رژیم صهیونیستی برای آزاد کردن چهار اسیر صهیونیست در باریکه غزه را محکوم کرد.

روز شنبه ۸ ژوئن در حملات توپخانه‌ای و هوایی شدید رژیم صهیونیستی به اردوگاه «النصیرات» و مناطق اطراف آن در مرکز نوار غزه، ۲۷۴ فلسطینی شهید و بیش از ۶۹۸ فلسطینی زخمی شدند. به دنبال این عملیات ارتش رژیم صهیونیستی از آزادی چهار اسیر خود از اردوگاه النصیرات خبر داد.

در حالی که جنایات رژیم صهیونیستی به خصوص نسل کشی مردم غزه و کشتار وسیع کودکان و نیز استفاده از سلاح گرسنگی و ایجاد قحطی در این منطقه امری مسلم و غیر قابل انکار است، اما آمریکا مانع از محکومیت این رژیم در نهادهای بین المللی و نیز رسیدگی به این جنایات توسط نهادهای قضایی بین المللی مانند دیوان بین المللی دادگستری و نیز دیوان کیفری بین المللی شده است.

اقدامات جنایت کارانه اسرائیل در جریان جنگ غزه به ویژه نسل کشی مردم این منطقه موجب شد تا آفریقای جنوبی به عنوان یکی از کشورهای منتقد جنایات رژیم صهیونیستی در دسامبر ۲۰۲۳ به دیوان بین المللی دادگستری به دلیل نقض کنوانسیون نسل کشی ۱۹۴۸ شکایت نماید. اقدامی که با حمایت دهها کشور جهان همراه شده است.

اتحادیه عرب نیز بر حمایت کامل خود از شکایت ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در برابر دادگاه بین المللی لاهه به اتهام ارتکاب کشتار جمعی و نقض کنوانسیون منع کشتار جمعی سال ۱۹۴۸ تاکید کرده است.

همچنین ۲۰۰ کارشناس و پروفسور حقوق بین الملل حمایت کامل خود را از آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی اعلام کردند. پس از شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل به دیوان بین المللی دادگستری به دلیل نقض کنوانسیون مقابله با نسل کشی ژنو (۱۹۴۸) کاخ سفید آشکارا مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرد.

با این حال روند واکنش نهادهای قضایی بین المللی علیه جنایات اسرائیل در جنگ غزه همچنان تداوم یافته است. در این راستا، «کریم خان» دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی چندی قبل خواستار صدور حکم بازداشت «بنیامین نتانیاهو» نخست ‌وزیر و «یوآوو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شد که خشم آمریکا را برانگیخت.

وی در نشست خبری اعلام کرد که در تلاش است برای نخست‌وزیر و وزیر جنگ اسرائیل به دلیل جنایات جنگی در باریکه غزه قرار بازداشت صادر کند. قضات دیوان کیفری بین‌المللی باید تصمیم شان را درباره درخواست دادستان صادر کنند. مشخص نیست این تصمیم چه مدت به طول خواهد کشید. اتخاذ این تصمیمات گاهی بین هفته‌ها و گاهی تا ماه‌ها به طول می‌انجامد.

اکنون با اضافه شدن نام اسرائیل در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان توسط سازمان ملل گام دیگری در راستای محکومیت و انزوای هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی در سطح جهانی برداشته شده است. این امر در کنار در تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل در زمینه اجرای آتش بس در جنگ غزه موجب تشدید فشارها علیه این رژیم برای توقف عملیات نظامی و کشتار روزانه مردم غزه به ویژه کودکان و زنان خواهد شد. 

نویسنده: سيدرضا مير طاهر 

117

بیشتر بخوانید:

 

اسرائیل رسماً در لیست سیاه کودک کشی سازمان ملل قرار گرفت