ایران پرس - هفته وحدت  فرصتی برای اندیشیدن به مفهوم حقیقی وحدت و الگو گرفتن از اندیشه های ناب قرآنی و سیره پیامبر گرامی اسلام (ص) برای رسیدن به اتحاد حقیقی درجهان اسلام است.

وحدت در میان مسلمانان یکی از اصول مهم  دین مترقی اسلام و از مبانی مهم قرآنی است؛ قرآن در آیات مختلف با تاکید بر لزوم ایجاد وحدت میان مسلمانان، اختلاف را باعث شکست جهان اسلام دانسته است.

حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و معمار برپایی هفته وحدت از پیشگامان بزرگ در این عرصه دینی و انقلابی محسوب می شوند.

نگاهی به اندیشه های امام خمینی(ره) در باره مسایل جهان اسلام نشان می دهد که بیشترین تاکیدات ایشان در راستای وحدت جهان اسلام و احیای عزت و اقتدار امت اسلامی بوده است.

اندیشه های سیاسی امام خمینی(ره)، دارای ماهیتی از جنس ایجاد وحدت و همدلی در میان امت اسلام

اندیشه های سیاسی امام راحل در عین انقلابی بودن درجهت مقابله با ظلم و فساد و نفی سلطه قدرت های استکباری، دارای ماهیتی از جنس ایجاد وحدت و همدلی در میان امت اسلام است.

امام خمینی(ره) با تکیه براین دو اصل مهم یعنی انقلابی عمل کردن در مقابل قدرت های زور گو و داشتن اتحاد و همدلی در همه عرصه ها بر اساس آموزه های اسلامی و قرآنی، راه غلبه بر دشمن را نشان دادند؛ به سبب همین اندیشه ها بود که ملت ایران توانست تحت رهبری امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی را به عنوان بزرگترین واقعه سیاسی قرن 20 در سال 1979 به پیروزی برساند.

اساس فکری و سیاسی انقلاب اسلامی بر اراده و ایمان انقلابی و تقویت روحیه وحدت و یکدلی میان همه ملت ایران فارغ از قومیت و اعتقادات دینی بنا نهاده شده است.

در این زمینه حضرت امام (ره) با تاکیدی ویژه و هوشمندانه بر مسائل و مشکلات جهان اسلام، بحث وحدت امت اسلامی را مطرح می کردند و تمام مسلمانان و رهبران اسلامی را به تلاش برای وحدت، حل مشکلات امت اسلامی و زدودن افکار تحجرگرایانه و غربگرایانه از جهان اسلام فرا می خواندند.

ابتکار سیاسی امام خمینی (ره) برای تقویت وحدت امت اسلامی

امام خمینی(ره) در این چارچوب همچنین با تمرکز بر مسئله فلسطین مسلمانان را به حمایت آشکار و قاطعانه از ملت مظلوم فلسطین فرا می خواندند و بر همین اساس با یک ابتکار سیاسی با نامیدن آخرین جمعه ماه رمضان هر سال به عنوان «روز قدس» و دعوت از مسلمانان برای راهپیمایی در این روز، زمینه ای برای تقویت وحدت امت اسلامی فراهم آوردند.

امام(ره) در این عرصه ضرورت بیداری جهان اسلام را نیز مطرح کردند و بر الگوبرداری جهان اسلام از ملت انقلابی ایران تاکید کردند و همه را به تلاش فکری و تبلیغاتی در راستای ایجاد نهضت بیداری در جهان اسلام فرا می خواندند. 

امروز نیز راهی که ملت ایران طی میکند ادامه همان مسیر حرکت انقلابی و وحدت در مقابل دشمنان اسلام است و این ایستادگی و وحدت را در میدان عمل اثبات کرده است.

نویسنده: جمشید امین زاده

115/116

بیشتر بخوانید:

اینفوگرافی: هفته وحدت

اندیشمند کنیایی: هفته وحدت عامل نزدیکی و الفت مسلمانان است+ ویدئو

گزارش: جشن و مولودی خوانی به مناسبت میلاد با سعادت حصرت رسول اکرم (ص) و اغاز هفته وحدت