تهران- ایران پرس: مراسم رونمایی از تازه‌ترین آثار دفتر پژوهش آموزش و انتشارات نمایش اداره کل هنرهای نمایشی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌ کل هنرهای نمایشی، در این مراسم از چهار عنوان کتاب،‌ شامل سه نمایش‌نامه در دو جلد و با عناوین «جل پشت‌ها - کشتی‌گیرنده با خرس» نوشته حسین فضل‌اللهی،‌ «دل آتش است» نوشته چیستا یثربی و دو کتاب پژوهشی با عناوین «سایه‌بازی» نوشته‌ روبرتو بایتی و ماشا لوچی با تألیف و ترجمه آیرین غریب‌پور و «نمایش‌نامه‌نویسان ایران، ۱۳۵۷-۱۳۷۸» که حاصل پژوهش حسین فرخی است رونمایی شد.

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، سعید اسدی مدیر دفتر پژوهش و آموزش و انتشارات نمایش، بهروز غریب‌پور، سیدمحسن حسن‌زاده، محمدحسین ناصربخت، احمد کامیابی مسک، حسین فضل‌اللهی، پژمان دادخواه، آزاده فرخی، مهدی یوسفی‌کیا، بهرام شادان‌فر و نیز سایر علاقه‌مندان عرصه تئاتر حضور داشتند.

سعید اسدی مدیر دفتر پژوهش و آموزش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی با حضور در جایگاه ضمن خیرمقدم به حاضران، از برگزاری این مراسم ابراز خوشحالی کرد و درباره کتاب‌های منتشرشده گفت: تمام تلاش ما در دفتر پژوهش و آموزش و انتشارات نمایش این است که تئاتر گسترش و توسعه پیدا کند. یکی از مؤلفه‌های مهم کار ما پرداختن به تئاتر و نمایش کشور و البته توجه به تولید متون نمایشی فارسی که در حوزه فرهنگ و اجتماعی ایران است.

او در ادامه درباره کتاب «سایه‌بازی» تصریح کرد: این کتاب فرهنگی در حوزه کودکان و نوجوانان را آیرین غریب‌پور ترجمه و منتشر کرده‌ است. پیشنهاد می‌شود که حتی مدارس یا مراکز آموزشی کودکان و نوجوانان از این کتاب استفاده کنند چون در آن به شکلی ساده، روان و پویا به نمایش سایه‌ای پرداخته‌ است. همچنین در این کتاب درباره استفاده مجدد از لوازم دورریختنی و ساخت عروسک تأکید شده‌ است. 

وی افزود دیگر کتاب منتشرشده و حاصل پژوهش حسین فرخی، جلد سوم کتاب «نمایش‌نامه‌نویسان ایران» نام دارد که گام بسیار خوبی برای گردآوری نمایشنامه‌هاست. این کتاب از محدوده ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۸ را در بر می‌گیرد و برای پژوهشگران و دانشجویانِ رشته‌های تئاتر، خوب و مفید است. انتشارات نمایش دو نمایش‌نامه نیز منتشر کرده که یکی از آن‌ها «دل آتش است» نوشته چیستا یثربی‌ است که اقتباس اصیلی از ادبیات کهن ایران را جلوه می‌دهد و دو نمایش‌نامه در یک کتاب که نوشته حسین فضل‌اللهی با نام‌های «جل پشت‌ها» و «کشتی‌گیرنده با خرس» است. هرکدام از این نمایش‌نامه‌ها اجراهای خوبی داشته‌اند اما هیچ‌وقت به دست مخاطبان نرسیده بود.

در ادامه مراسم پژمان دادخواه پژوهشگر و استاد دانشگاه درباره کتاب «جل پشت‌ها - کشتی‌گیرنده با خرس» بیان کرد: از ویژگی‌های آثار این نویسنده توجه به فرهنگ بومی ایران مخصوصاً گفتارها، ضرب‌المثل‌ها، کنایه‌ها و... است که با توجه به این‌که بسیاری از این فرهنگ‌ها در حال فراموشی‌ست، انتشار این آثار اتفاق خوب و مبارکی در حوزه فرهنگ، تئاتر و ادبیات ایران قلمداد می‌شود.

احمد کامیابی مسک نیز ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری و انتشار کتاب‌های جدید توسط انتشارات نمایش، درباره کتاب «نمایش‌نامه‌نویسان ایران» گفت: پژوهش حسین فرخی کمک بسزایی در ماندگار بودن نمایش در ایران کرد و از سختی جمع‌آوری حدود ۵۰۰ عنوان نمایش‌نامه در یک کتاب گفت.

کامیابی مسک بیان کرد: می‌دانم که دختران حسین فرخی (آزاده و آرزو) در جمع‌آوری و تحقیق درباره نمایش‌نامه‌ها کمک‌های فراوانی می‌کنند. نکته مهم دیگر در این کتاب ارزشمند این است که می‌توان خلاصه‌نویسی را در این کتاب آموخت که بسیار برای دانشجویان و پژوهشگران هنر مهم و خواندنی است.

در ادامه مراسم، آزاده فرخی، فرزند حسین فرخی، متنی را به قلم پدرش قرائت کرد.

حسین فضل‌اللهی، نویسنده کتاب‌ «جل پشت‌ها - کشتی‌گیرنده با خرس» نیز در این‌باره گفت: این نمایش‌نامه‌ها را من از حدود ۲۰ سال پیش نوشتم و بر مبنای آن تئاترهای بسیاری هم روی صحنه رفته‌اند. من ۴۰ سال است کار تئاتر انجام می‌دهم. اولین نمایش‌نامه‌ای که نوشتم، «کشتی‌گیرنده با خرس» بود و دو سال بعد، «جل پشت‌ها» را نوشتم. خوشحالم بعد از ۲۶ سال هنوز این نمایش‌نامه‌ها مورد استقبال قرار گرفته و توسط انتشاراتی معتبر، منتشر شده‌است.فضل‌اللهی تأکید کرد: چند سال اخیر که مرتب تئاترها را تماشا می‌کنم از این‌که در اکثر نمایش‌ها، درام وجود ندارد ناراحتم. بیشتر آثار خاطره‌گویی‌ست، درحالی‌که تئاتر باید بر پایه درام استوار باشد.

سخنران پایانی این مراسم بهروز غریب‌پور، کارگردان تئاترهای عروسکی بود که گفت: من از ۱۴ سالگی وارد تئاتر شدم و هم‌اکنون در آستانه ۷۲ سالگی هنوز هم خود را شاگرد تئاتر می‌دانم. هیچ‌گاه نگفتم ای‌ کاش شغل دیگری را انتخاب می‌کردم، البته سختی‌های فراوانی جلویم قرار داشت ولی همیشه صحنه به من انگیزه و قدرت حرکت می‌داد. «سایه‌بازی» قدمتی چند هزارساله دارد. یعنی از زمانی که نور وجود داشته، سایه‌بازی نیز بوده‌ است. در میان بزرگان ما نیز عطار و خیام اشاراتی مستقیم به سایه‌بازی دارند. همچنین افلاطون نیز به این هنر توجه کرده‌ است. از کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی تقاضا می‌کنم از سایه‌بازی، تعزیه و... حمایت کنند، چون اگر در این‌باره پشتیبانی وجود نداشته‌ باشد، این هنرها از بین خواهد رفت.

در پایان این برنامه و با همراهی کاظم نظری، بهروز غریب‌پور، سعید اسدی و احمد کامیابی مسک، از چهار کتاب «نمایش‌نامه‌نویسان ایران» نوشته حسین فرخی، «دل آتش است» نوشته چیستا یثربی، «سایه‌بازی» نوشته آیرین غریب‌پور و «جل پشت‌ها  - کشتی‌گیرنده با خرس» نوشته حسین فضل‌اللهی رونمایی شد. / 114