ایران پرس: مردم کره شمالی در هفتادو سومین سالگرد جنگ کره، با حضور در خیابان‌های پیونگ یانگ، پایتخت این کشور خواستار «جنگ انتقام‌جویانه» علیه آمریکا شدند.

این جنگی بود که آمریکا ها برای به اصطلاح مقابله با کمونیسم در شبه جزیره کره به راه انداختند که در نهایت به جدایی دو کره منجر شد. با این حال از آنجا که میان دو کره توافقنامه صلح امضا نشده است، کره شمالی و کره جنوبی هفت دهه است که در وضعیت نه جنگ و نه صلح هستند، زیرا جنگ آنها در سال‌های 1950 - 1953 تنها به آتش‌بس ختم شد.

از اینرو تلاش های پیونگ یانگ و سئول به خصوص در جریان دولت قبلی کره جنوبی برای امضای توافقنامه صلح با دخالت های پنهان آمریکا به نتیجه نرسید. "سونگ ژونگ پینگ" کارشناس مسایل بین المللی در این باره می گوید:

«تصور امریکا این است که امضای توافقنامه صلح میان کره جنوبی و کره شمالی به وحدت دو کره منجر شود. به همین دلیل واشنگتن همواره مانع از امضای توافقنامه صلح میان آنها شده است. این وضعیت برای امریکا این شرایط را فراهم می کند که ادامه حضور نظامیش در کره جنوبی و ژاپن را توجیه کند».

امریکا حدود یکصد هزار نیروی نظامی در کره جنوبی و ژاپن مستقر کرده و مدام در حال تجهیز این نیروها از نظر ادوات نظامی است. در حال حاضر یکی از مهمترین اهداف امریکا از حضور در اطراف کره جنوبی تحت فشار قرار دادن چین نیز است. این در حالی است که کره شمالی همواره اعلام کرده است که خواستار همزیستی مسالمت امیز با همسایگان خود است اما امریکا با دخالت های همه جانبه خود مانع از چنین شرایطی می شود.

به همین دلیل در هفته‌ها و ماه‌های اخیر تنش بین آمریکا و متحدش کره جنوبی، با کره شمالی افزایش یافته و پیونگ‌یانگ در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز سئول و واشنگتن و انجام رزمایش‌های تنشزا و پیاپی در مرزهای کره شمالی، آزمایش‌های موشکی خود را افزایش داده است.

این درحالی است که تحمیل هزینه های سنگین نظامی از سوی امریکا به کره شمالی و سایر کشورهای منطقه موجب افزایش وخامت وضعیت زندگی مردم کره شمالی شده است. به همین دلیل تظاهرکنندگان در کره شعارنوشته‌هایی با عنوان «آمریکای امپریالیست ویرانگر صلح است»، حمل می‌کردند. "محسن رویی صفت" کارشناس مسایل بین المللی در این باره می گوید:

«مردم کرده شمالی تحت تحریم های امریکا در بدترین شرایط زیستی قرار دارند اما هیچ گاه در برابر فشارهای روزافزون امریکا تسلیم نشده بلکه با اراده مصمم در برابر فشارهای اقتصادی سیاسی و امنیتی امریکا ایستادگی کرده اند که بیانگر هوشیاری و هوشمندی انان در برابر اهداف و منافع شوم واشنگتن در برابر پیونگ یانگ است».

دولت کره شمالی همواره اعلام کرده است این کشور قوی ترین سلاح مؤثر برای مجازات امپریالیست‌های آمریکا را در اختیار دارد و انتقام جویان در این سرزمین با اراده‌ای آهنین در انتظار انتقام از دشمن هستند. این بدان معنا است که دولت کره شمالی به پشتوانه حمایت های مردمی از توان لازم برای ایستلدگی در برابر زیاده خواهی های امریکا برخوردار است و این پاسخ محکمی به سیاست های تحریمی امریکا است. زیرا این کشور انتظار دارد مردم کره شمالی به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، پیونگ یانگ را در برابر این فشارها تحت فشار قرار دهد اما بلعکس مردم کره شمالی با شرکت در تظاهرات ضد امریکایی در پیونگ یانگ نه‌ تنها سیاست های ظالمانه آنرا محکوم کردند بلکه نشان دادند هرگز دربرابر زورگویی های امریکا تسلیم نخواهند شد.

نویسنده: مجید وقاری

115