تحلیل:

ایران پرس: تلاش های رژیم صهیونیستی برای ورود به خاک لبنان طی چند روز گذشته با شکست مواجه شده و این رژیم برای جبران این شکست ها و ناکامی به انتقام از غیرنظامیان روی آورده است.

نکته مهم دراین زمینه این است که برخلاف تبلیغات رژیم صهیونیستی، هر چند ترور «سیدحسن نصرالله» ضایعه ای بزرگ برای حزب الله و محور مقاومت و کل منطقه بوده اما همچنانکه از قبل نیزاعلام شده بود هیچ تاثیر منفی در کم و کیف توان دفاعی حزب الله و نیروهای مقاومت نداشته است.

در چنین شرایطی رژیم صهیونیستی همانند جنگ غزه غیرنظامیان را ساده ترین هدف برای خود می داند. حملات نظامی رژیم اشغالگر به جنوب لبنان در هفته‌های اخیر به طرز وحشتناکی منجر به جان باختن بیش از دو هزار نفر و آواره شدن حدود یک میلیون نفر شده است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که ۷۳ تن از نیرو‌های امدادی لبنان نیزدر جریان حملات رژیم صهیونیستی به این کشور به شهادت رسیده‌اند.

حملات عمدی رژیم صهیونیستی به بیمارستان‌های لبنان همچنان ادامه دارد به طوری که چهار بیمارستان در جنوب این کشور در پی این تجاوزات وحشیانه از مدار خدمت رسانی خارج شده است و امروز صبح نیز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بیمارستان شهید «صلاح غندور» در جنوب لبنان را بمباران کردند. درواقع رژیم صهیونیستی چون در خط مقدم نمی تواند کاری را از پیش ببرد پشت جبهه را مورد هدف قرار می دهد.

بلافاصله بعد از ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل شهید حزب الله، رژیم صهیونیستی از تصمیم خود برای ورود نظامی به لبنان خبرداد و حتی از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل خواست مقر خود را ترک کنند که با بی اعتنایی این نیروها مواجه شد. نیروهای یونیفل از سال ۱۹۷۸ در جنوب لبنان وظیفه برقراری آرامش و نظارت برعملیات آتش بس بین لبنان و رژیم صهیونیستی را برعهده دارند.

رژیم صهیونیستی با این درخواست می خواست قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل را بی اعتبار سازد، اما این تلاش ها با حمایت هیچ کشوری ولو حامیان غربی این رژیم همراه نشده است.دروضعیت کنونی تنها ضامن حفظ این قطعنامه نه شورای امنیت بلکه نیروهای مقاومت لبنانی هستند که طی یک هفته اخیر تمام تلاش های رژیم صهیونیستی را برای ورود به داخل لبنان و ایجاد کمربندی امنیتی مورد نظر خود ناکام گذاشته و تلفات سنگینی بر آن وارد کرده اند.

طبق گزارش های دریافتی حتی در مواردی که نیروهای نظامی صهیونیستی به داخل ورود کرده اند بر اساس یک طرح از پیش طراحی شده حزب الله بوده تا بدین وسیله بتوانند نیروهای مهاجم را در تله خود گرفتار سازند و تاکنون هم در چند مرحله موفق بوده اند.

درواقع رژیم صهیونیستی هم در غزه و هم در لبنان از اینکه مردمان این مناطق همواره در کنار گروه های مقاومت بوده و هستند و تحت هیچ شرایطی از حمایت خود از این گروه ها دست برنداشتند خشمگین بوده و با هدف قرار دادن غیرنظامیان هم به نوعی خواسته خشم خود را خالی کند و هم اینکه یکبار دیگر تلاش های خود را برای کاهش حمایت های مردمی بیازماید اما هرباربا شکست مواجه شده است.

ایجاد و تقویت وحدت بین مردم و طوایف مختلف لبنانی از جمله میراث های گرانبهای سید حسن نصرالله دبیرکل شهید حزب الله لبنان بوده است و رخدادهای چند روز گذشته نشان می دهد که مردم لبنان همچنان در پی حفط این میراث هستند که این مهمترین پشتوانه برای مردم لبنان در عبور از شرایط حساس کنونی و کسب یک پیروزی تاریخی دیگر است.

نویسنده: احمد کاظم زاده

117