مردم تانزانیا دولت پیشین این کشور را به بی کفایتی و فریبکاری متهم کردند. این دولت از حقوق و مزایای کارمندانی که وجود خارجی نداشته اند، به نفع خود استفاده می کردند.

رادیو سواحیلی ایران پرس: اخیراً مشخص شد مدیران برخی ادارات و موسسات دولتی تانزانیا اسامی بیش از 1000 کارمند که وجود خارجی نداشته را در لیست کارمندان خود قرار داده و از این طریق از حقوق و مزایای آنها به نفع خود استفاده می کردند.

این مسأله باعث وارد شدن میلیاردها شیلینگ خسارت به کشور شد. وجود این اسامی تقلبی در لیست کارمندان دولت، در زمان جاکایا کیکوته Jakaya Kikwete ، رئیس جمهوری پیشین تانزانیا نیز مشخص شده بود امّا دولت پیشین اقدامی علیه متخلفان انجام نداد.

پس از ورود جان ماگوفولی John Magufuli به قدرت در 25 اکتبر 2015، اخبار منتشر شده در این خصوص قوّت یافت و دولت ماگوفولی تصمیم گرفت با این مسأله برخورد جدّی کند.

رئیس جمهوری تانزانیا طی بیانیه‌ای اعلام کرد اسامی تقلبی هرچه زودتر از لیست کارمندان دولت خارج شده و با مدیران متخلّف برخورد جدّی خواهد شد.

مردم تانزانیا از دولت کیکوته به عنوان دولتی فریبکار یاد کرده و امیدوارند این مشکلات در زمان ریاست جمهوری جان ماگوفولی حل شود.