تحلیل:

ایران پرس: همزمان با بحران جاری در منطقه و ادامه نسل کشی صهیونیست ها در نوار غزه، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جدیدترین سفر منطقه‌ای خود، به لبنان و سوریه سفر کرد و قرار است از دمشق عازم قطر شود.

این سفر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در بحبوحه اوج‌گیری تنش‌های جنگ در غزه صورت گرفته است، چرا که به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی که از تداوم نسل‌کشی علیه ملت فلسطین به نتایج مورد نظر خود نرسیده اکنون با فاجعه آفرینی جدید انسانی در رفح، به دنبال جبران شکست های سیاسی و نظامی در جنگ غزه است.

وزیر امور خارجه ایران در چنین شرایطی راهی بیروت شد و با «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، رهبران گروه‌های مقاومت و مقام‌های بلندپایه لبنانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در این دیدار تاکید کرد: "دشمن صهیونیستی در بحران و تنگنای راهبردی قرار گرفته و به هیچ یک از اهداف خود در میدان دست نیافته است."

امیرعبداللهیان هم در این دیدار یادآور شد: "پذیرش مقاومت به عنوان طرف اصلی در ابتکارات سیاسی مطرح شده ، نشان از نقش و جایگاه مقاومت در فلسطین و منطقه است."

وزیر امور خارجه ایران همچنین در دیدار با رهبران گروه‌های مقاومت فلسطینی که «زیاد نخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی، «اسامه حمدان» از رهبران جنبش حماس و «جمیل مزهر» معاون دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین حضور داشتند، با تأکید بر اولویت توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در غزه و کرانه باختری، اهمیت اتخاذ موضع یکپارچه و متحد گروه‌های فلسطینی در مدیریت ابتکارهای سیاسی مطرح شده برای پایان جنگ علیه غزه، امدادرسانی به مردم بی‌پناه غزه و تبادل اسرا را یادآور شد.

با اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ غزه همواره بر لزوم توقف این جنگ و قطع فوری حمایت های آمریکا از نسل کشی رژیم صهیونیستی تاکید کرده است اما سفر جدید منطقه ای امیرعبداللهیان را باید همچنین حاوی پیامی دوباره مبنی بر حمایت قاطع ایران از مقاومت ارزیابی کرد که پس از حمله 15 مهر - 7 اکتبر حماس به اشغالگران صهیونیست، متحدتر و با اقتدارتر در مقابل دشمنان ایستاده است .

ایران بار‌ها اعلام کرده حمایت‌هایش از حق مشروع مقاومت برای دفاع از خود و مقابله با اشغالگران و متجاوزان، همواره ادامه داشته و بار‌ها نیز بر آن تأکید شده است، ولی این به معنای دخالت در اقدامات و عملیات گروه‌های مقاومت نیست. 

در واقع محور مقاومت در منطقه از جنبش حزب‌الله در لبنان تا جنبش انصارالله در یمن و گروه‌های مقاومت در عراق و فلسطین هر یک با توجه به توانمندی‌ها و امکانات خود به مقابله با رژیم صهیونیستی و آمریکا در عرصه‌های مختلف نظامی، اقتصادی و تجاری ادامه می دهند.

چالش های بی سابقه ای که اکنون مقاومت برای رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن یعنی آمریکا به وجود آورده است نشان می دهد که اگر جنگ به زودی پایان نیابد و مسیری روشن برای دستیابی به یک توافق عادلانه برای فلسطینیان تعیین نشود، تشدید تنش و افزایش درگیری ها در منطقه، دور از انتظار نیست.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این باره گفته است: "در دیدارهایی که با رهبران مقاومت لبنان و فلسطین در بیروت داشتم، دریافتم که آنها در بهترین شرایط خود قرار دارند و بدون تردید پیروزی غزه بسیار نزدیک و پایان نتانیاهو و جنایتکاران صهیونیستی نزدیکتر است."

نویسنده: حسن عقیقی

117

بیشتر بخوانید:

بشاراسد:حمایت سوریه از فلسطین تاریخی است/امیرعبداللهیان:سوریه خط مقدم محور مقاومت است

امیرعبداللهیان: امنیت کشورهای منطقه دغدغه مشترک تهران و دمشق است