کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه از دولت‌های غربی به دلیل ادامه حمایت از اسرائیل علیرغم آنچه که نسل‌کشی در غزه توصیف می‌کنند، انتقاد کردند که ممکن است اسرائیل را به یک کشور منفور تبدیل کند.

فاجعه انسانی در غزه در نتیجه بیش از 11 ماه درگیری، سؤالاتی را در مورد حمایت سیاسی و نظامی طولانی مدت کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده و بریتانیا، از اسرائیل ایجاد کرده است.

به گزارش ایران پرس به نقل از رویترز، فرانچسکا آلبانزه، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در سرزمین های اشغالی فلسطین در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو با تکرار نسل‌کشی فلسطینیان توسط اسرائیل اعلام کرد: بیشتر کشورهای عضو سازمان ملل به طور شگفت‌انگیزی، در مواجهه با عمق فاجعه‌ای که در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به وقوع پیوسته، در بهترین حالت غیرفعال باقی مانده اند یا به فعالانه به رفتارهای جنایتکارانه اسرائیل کمک کردند و از آن حمایت کردند.

آلبانزه گفت که منظور او کشورهای غربی و همچنین برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایرین است.

او با اشاره به حملات لفظی و نظامی به تشکیلات سازمان ملل در غزه گفت: «فکر می‌کنم در مقابل حملات مستمر، بی‌امام و توهین‌آمیز اسرائیل به سازمان ملل متحد، تبدیل شدن اسرائیل به یک رژیم منحوس اجتناب‌ناپذیر است».

او همچنین حق اسرائیل برای داشتن کرسی در سازمان ملل را که در سال 1949 به دست آورده بود، زیر سوال برد. 

اظهارات آلبانزه مورد انتقاد نمایندگی دائم اسرائیل و سفیر ایالات متحده در دفتر سازمان ملل در ژنو قرار گرفت.

نمایندگی دائم اسرائیل در سازمان ملل در ژنو گفت: «او شایسته هیچ سمتی در سازمان ملل نیست و این موضوع توسط بسیاری روشن شده است.

سفیر ایالات متحده در ژنو، هم گفت او سابقه استفاده از "جنبه های یهودی ستیز" را دارد.

اما سه کارشناس مستقل دیگر سازمان ملل متحد به آلبانیز پیوستند و کشورهای غربی را به ریاکاری و استانداردهای دوگانه متهم کردند. آنها اعلام کردند که سیاست های کشورهای غربی در ارتباط با نقض حقوق بشر توسط روسیه در اوکراین با آنچه که اسرائیل در غزه انجام می دهد ریاکارانه است.
آنها در میان ده‌ها کارشناس مستقل حقوق بشر هستند که از سوی سازمان ملل مأموریت یافته‌اند تا درباره موضوعات و بحران‌های خاص گزارش و مشاوره بدهند. 

303