ایران پرس: فلسطین در سالی که گذشت شاهد تداوم خشونت رژیم صهیونیستی در اشکال مختلف و همچنین شاهد شدت گرفتن مقاومت علیه این رژیم بود.

در سال 2022 جنایت رژیم اشغال‌گر در به شهادت رساندن فلسطینی‌ها ادامه داشت. ابراهیم ملحم، سخنگوی دولت فلسطین، گفت: «سال 2022 بدترین سال از نظر تعداد بالای کشته شدگان فلسطینی از سوی ارتش اسرائیل بود.» بر اساس آمارهای رسمی، طی 12 ماه این سال، 225 نفر در کرانه باختری و نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. سال گذشته 5 اسیر فلسطینی هم در زندان های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند و بدین گونه شمار شهدای جنبش اسیر فلسطین به 232 نفر افزایش یافت.

افزایش آمار اسرای فلسطینی در سال 2022

بازداشت فلسطینی‌ها نیز در سال 2022 توسط صهیونیست‌ها ادامه داشت. مرکز مطالعات اسرای فلسطین در گزارشی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در سالی که گذشت، بازداشت فلسطینیان در اراضی اشغالی را شدت بخشیده و هزاران نفر را بازداشت کرده است. در این گزارش آمده است که در سال گذشته، نزدیک به 7 هزار فلسطینی به بازداشت نظامیان اشغالگر اسرائیلی درآمدند که در میان آنان 164 زن و دختر و 865 کودک دیده می‌شود. این مرکز اشاره کرد که بیشتر بازداشت شدگان پس از تحقیق و بازجویی آزاد شدند اما شماری هم همچنان در بند اسارت هستند.

شهرک سازی یکی دیگر از جنایت‌هایی است که در این سال ادامه پیدا کرد. کرانه باختری سال 2022 در مقایسه با سال‌های قبل از آن بی سابقه‌‌ترین شهرک سازی را از سال 1967 به بعد تجربه کرده است. شهرک سازی را نفتالی بنت که برای مدتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود، آغاز کرد و یائیر لاپید آن را تا پایان سال 2022 ادامه داد.

مرکز تحقیقات اراضی فلسطین که یک سازمان غیردولتی فعال در فلسطین است، گزارشی از تجاوزات ارتش اسرائیل علیه اموال غیرمنقول فلسطینیان در سال 2022 منتشر کرد و نوشت ارتش اسرائیل در طول سال 950 خانه و ساختمان متعلق به فلسطینی‌ها را تخریب و 113 هزار و 435 جریب زمین را تصرف و 18 هزار و 900 اصله درخت میوه که عمدتا درختان زیتون بود را به روش‌های مختلف از بین برده است. این سازمان با تاکید بر تخریب 66 حلقه چاه آب در فلسطین از سوی ارتش اسرائیل ، خاطرنشان کرد: 3707 هکتار زمین کشاورزی و مراتع غیرقابل استفاده شده است.

بر این اساس، کابینه اسرائیل در سال 2022 نیز 114 طرح شهرک سازی جدید در اراضی فلسطینی طراحی کرده است. نیمی از طرح های مذکور اجرا شده و 2 هزار و 220 واحد مسکونی و ساختمان مختلف برای 815 هزار و 400 شهرک‌نشین غیرقانونی یهودی ساکن در سرزمین‌های اشغالی فلسطین ساخته شده است.

شهرک‌سازی و جنگ؛ جنایات رژیم صهیونیستی

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر جدید رژیم اشغالگر که در روزهای پایانی سال گذشته به قدرت رسید و کابینه جدید را تشکیل داد، اعلام کرد شهرک سازی اولویت نخست این رژیم در قبال فلسطینیها است. به اعتقاد کارشناسان، با روی کار آمدن کابینه بنیامین نتانیاهو، باید سال سخت تری را برای فلسطینیان در مقابل برنامه‌های شهرک سازی رژیم صهیونیستی انتظار کشید.

جنگ یکی دیگر از جنایت‌هایی بود که رژیم اشغال‌گر در سال گذشته علیه فلسطینی‌ها انجام داد. رژیم صهیونیستی از ۵ اوت حمله جدید علیه باریکه غزه را آغاز کرد. حملات سه روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت ۴۶ فلسطینی و زخمی شدن صدها نفر دیگر منجر شده است. در بین این شهدا ۶ کودک فلسطینی نیز وجود داشتند.

جنگ علیه غزه از عصر ۵ اوت آغاز شد و ۷ اوت نیز پایان یافت. این جنگ پیامدهایی داشت. نخستین پیامد جنگ، اثبات ناتوانی رژیم صهیونیستی برای حضور در یک جنگ طولانی مدت بود. این وضعیت نشان می‌دهد که بازدارندگی مقاومت در برابر ارتش رژیم صهیونیستی به حدی رسیده که مجبور است برای پایان دادن به جنگی که خود آغاز کرد شروط مقاومت را بپذیرد.

جنگی که موجب اتحاد شد

دیگر پیامد جنگ این بود که برای رژیم صهیونیستی ثابت شد که وحدت میان گروههای فلسطینی در مقابله با این رژیم وجود دارد. رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر فرماندهان و مواضع جهاد اسلامی فلسطین را هدف قرار داد و درصدد ایجاد شکاف میان حماس و جهاد اسلامی در باریکه غزه بود. با این حال، حماس ضمن پی بردن به این تاکتیک رژیم اشغالگر، حمایت از جهاد اسلامی را در دستور کار قرار داد و مقامات و بدنه جنبش حماس، به رژیم صهیونیستی برای تداوم جنگ هشدار دادند. همین هشدار و نگرانی بابت انسجام بیشتر گروههای مقاومت فلسطینی یکی از دلایل کوتاه بودن جنگ است.

جنبش حماس، جنگ اخیر را جنگ علیه غزه عنوان و در فاصله اندکی پس از شروع جنگ در بیانیه ای تاکید کرد: «مقاومت فلسطین در برابر تجاوز یکپارچه بوده و بهای این حمله را برای کابینه لاپید و گانتز افزایش خواهد داد. آنچه روی داد تجاوز به غزه بوده و نیت اشغالگر را آشکار می‌سازد.: این بیانیه نشان داد تاکتیک شواف میان جهاد اسلامی و حماس با شکست مواجه شد.

در مقابل جنایت‌های رژیم اشغالگر، یکی از اتفاق‌های خوبی که در سال گذشته برای فلسطینی‌ها رخ داد، تشکیل گروههای مقاومت جدید و نفوذ آنها به داخل اراضی اشغالی از جمله تل آویو برای انجام عملیات های مکرر مقاومتی بود. "احمد غنیم"، رهبر جنبش فتح در بیت‌المقدس گفت بهترین اتفاق در سال 2022 ظهور نسل جدیدی از مبارزان مقاومت فلسطینی با نام عرین الاسود(بیشه شیران) در نابلس و گروه‌های دیگری در جنین، بلاطه و مناطق دیگر بود.

گروه بیشه شیران به همراه دیگر گروههای جدید مقاومتی تنها در مارس و آوریل 2022 در 20 روز 5 عملیات مقاومت علیه رژیم صهیونیستی انجام دادند. در این 5 عملیات 13 صهیونیست کشته شده و دهها نفر نیز زخمی شدند. این عملیات ها شکست اطلاعاتی و امنیتی رژیم را ثابت کرد. این شکست اطلاعاتی و امنیتی با واکنش رژیم صهیونیستی حتی بیشتر نیز نمایان شد، به نحوی که رسانه‌ها اعلام کردند بعد از عملیات پنجم بیش از ۱۰۰۰ سرباز در تل‌آویو مستقر شدند.

این شکست امنیتی در حالی رخ داد که رژیم صهیونیستی شبه نظامیان "هرئیل" را متشکل از شهرک نشینان صهیونیست تشکیل داده است تا ضمن دفاع از شهرک‌نشینان به فلسطینی‌های ساکن در اراضی اشغالی حمله کنند. این موضوع باعث هراس شدید رژیم صهیونیستی شد، به نحوی که برخی منابع اعلام کردند 60 درصد از نیروهای مسلح اسرائیل در کرانه باختری که 26 گردان رزمی و 86 گردان ذخیره مستقر هستند، فعالیت می‌کنند. فلسطینی‌ها به طعنه می‌گویند: «یک سرباز برای نگهبانی از هر شهرک‌نشین وجود دارد.» 

در واقع، شدت گرفتن عملیات های مقاومتی برونداد افزایش خشونت صهیونیست ها علیه فلسطینی ها بود. "گیدئون لِوی"، روزنامه نگار مشهور اسرائیلی نوشت: «خشونت ورزی‌های شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها، یکی از دلایلی است که منجرِ به وقوع حملات از سوی فلسطینی‌ها در اراضی اشغالی شده است.»

مقاومت فراتر از مرزهای فلسطین و ترس رژیم صهیونیستی

اقدامهای گروههای مقاومت فلسطین در سال 2022 ثابت کرد مقاومت از مرزهای فلسطین عبور کرده و به درون اراضی اشغالی تسری پیدا کرده است. عملیات‌های شهادت‌طلبانه در گذشته در درون سرزمین تحت کنترل فلسطینی‌ها انجام می‌شد، اما اکنون در اراضی اشغالی و در قلب تل‌آویو نیز انجام می‌شود و این یک تحول کیفی اساسی در مقاومت فلسطینی‌ها است. 

صهیونیست‌ها بابت آسیب‌پذیری‌های امنیتی و اطلاعاتی خود نگران هستند زیرا با ارتش سازمان یافته مواجه نیستند بلکه با مردمی مواجه هستند که امکان نفوذ و حضور در اراضی اشغالی را دارند. در واقع، جلوگیری از این موضوع برای صهیونیست‌ها سخت است و این نیز سبب می‌شود که با ناامنی بیشتر، مهاجرت معکوس نیز افزایش پیدا کند.

 ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی ضد فلسطینی‌ها در سال 2023 سبب می‌شود که ممانعت از مقاومت نیز برای صهیونیست‌ها سخت شود. شکنندگی کابینه رژیم صهیونیستی و بی‌ثباتی سیاسی که در اراضی اشغالی وجود دارد و همچنین حضور افراط گرایان و تندروهایی که سابقه چاقوکشی دارند و نسبت به اعراب دیدگاه به شدت منفی نیز دارند، مزید بر علت است. 

116