ایران پرس: «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان که مسئولیت شکست درجنگ دوم قره باغ را شخصا" به عهده گرفته است، از سمت خود استعفا کرد.

نیکول پاشینیان با هدف شرکت در انتخابات مجلس ملی زودهنگام از سمت نخست وزیری ارمنستان استعفا کرده است.

نیکول پاشینیان روز یکشنبه (25 آوریل) در یک برنامه تلویزیونی که به صورت مستقیم از شبکه تلویزیون سراسری ارمنستان پخش شد، اعلام کرد: "برای شرکت در انتخابات زودهنگام مجلس ملی در ماه ژوئن، استعفا می‌دهد. اما چنین اقدامی به معنای خروجش از صحنه سیاسی ارمنستان نیست."

نیکول پاشینیان همچنین با انتشار بیانیه ای، عمل به قانون اساسی در روزهای باقیمانده تا انتخابات زودهنگام مجلس ملی را حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: تا زمان مشخص شدن نتایج انتخابات و معرفی نخست وزیر جدید، ریاست کابینه را همچنان در اختیار خواهد داشت.

از اظهارات اخیر و بیانیه نیکول پاشینیان چنین بر می آید که نخست وزیر مستعفی  ارمنستان تمایل چندانی به استعفا نداشته است. درحقیقت، محدودیت های قانون اساسی ارمنستان، پاشینیان را مجبور به استعفا کرده است.

درعین حال، تردیدی نیست که اعتراض های مردمی در ایروان در ماه های گذشته و درخواست ارتش این کشور برای استعفای نخست وزیر، شخص پاشینیان را به محیط اطرافش به شدت بی اعتماد کرده است.

بسیاری از کارشناسان مسائل ارمنستان می گویند، استعفای نخست وزیر ارمنستان دوماه پیش از برگزاری انتخابات مجلس ملی، با ریسک زیادی همراه است و ممکن است ارمنستان را با بحران جدیدی رو به رو کند.

به هر حال باید گفت، یک نکته قابل تامل در زمینه تحولات جاری در ارمنستان این واقعیت است که نیکول پاشینیان به دلیل امضای توافقنامه ده ماده ای صلح قره باغ بدون اطلاع مقام های بلندپایه دولتی و پذیرش شکست درجنگ دوم قره باغ، ازچشم مردم ارمنستان افتاده است.

نخست وزیر مستعفی ارمنستان درپی امضای توافقنامه صلح قره باغ در ماه نوامبر سال 2020 میلادی با انتقاد‌های گسترده مردمی مواجه و تظاهرات ضد دولتی با هدف استعفای وی درسراسر ارمنستان برگزار شد.

در حقیقت، مردم ارمنستان که در سال 2018 میلادی با قبول رهبری وی و حمایت های چشمگیر، نیکول پاشینیان را به نخست وزیری ارمنستان رساندند، پس از پذیرش شکست در جنگ دوم قره باغ و عذرخواهی از مردم، به نظر می رسد بخش زیادی از حامیان پاشینیان دیگر حاضر به حمایت از وی نیستند.

بویژه آنکه نیکول پاشینیان نخست وزیر مستعفی ارمنستان رقیب قدرتمندی نظیر «روبرت کوچاریان» رئیس جمهوری پیشین این کشور را در مقابل خود دارد. وی پس از عملکرد ضعیف نیکول پاشینیان و اجرای ناقص وعده هایش به مردم، بازگشت دوباره خود را به عرصه سیاسی ارمنستان اعلام کرد.

«یرواند بوزویان» کارشناس سیاسی مشهور و برجسته ارمنستان معتقد است: "موفقیت کوچاریان بستگی مستقیم به این دارد که محبوبیت فعلی پاشینیان تا چه زمانی دوام داشته باشد. اگر سیاست های نخست وزیر فعلی، انتظارات اقتصادی و اجتماعی جامعه را تامین نکند، کوچاریان شانس بسیاری برای پیروزی در انتخابات خواهد داشت."

نیکول پاشینیان سیاستمدار 47 ساله ارمنستان در ماه می سال 2018 میلادی بعد از دو هفته رهبری اعتراض های مردمی، توانست به آسانی بر کرسی نخست وزیری این کشور حوزه قفقاز جنوبی تکیه بزند. وی پس از رسیدن به کرسی نخست وزیری در نخستین گام، مجلس ملی را منحل کرد و توانست اکثریت کرسی های مجلس را در انحصار خود بگیرد.

به نظر می رسد در انتخابات ماه ژوئن نیز پاشینیان با همین سیاست، قصد دارد کرسی های مجلس ملی ارمنستان را در اختیار بگیرد. اما با توجه به نتایج جنگ دوم قره باغ، بعید است که نیروهای وابسته به پاشینیان بتوانند کرسی های مجلس ملی ارمنستان را در اختیار بگیرند.

به عبارت دیگر، حتی در صورت پیروزی پاشینیان در انتخابات زودهنگام ماه ژوئن، بعید است که وی بتواند بدون دغدغه اداره امور ارمنستان را به دست بگیرد.

نویسنده: محمدعلی طالبی

117

بیشتر بخوانید:

نخست وزیر ارمنستان استعفا داد

نخست وزیر ارمنستان کناره‌گیری می‌کند