ایران پرس- پس از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، اختلافات گسترده ای بین آمریکا و اتحادیه اروپا، بویژه بر سر مسائل دفاعی و نقش و اهمیت ناتو و نیز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) به وجود آمده و باعث شده است؛ کشورهای اتحادیه اروپا، تقویت تدابیر و سازو کارهای مستقل اروپایی را در زمینه دفاعی و امنیتی مد نظر قرار دهند.

اکنون اعلام خروج آمریکا از پیمان نیروهای هسته ای میانبرد (آی ان اف) زمینه افزایش تلاش ها برای استقلال دفاعی اروپا را فراهم آورده است.

تلاش ها برای ایجاد نیروی نظامی مستقل اروپا، تدوین راهبرد جهانی اتحادیه اروپا و نیز ایجاد نهادهای نظامی، امنیتی اروپایی روندی فزاینده به خود گرفته است.

فرانسه و آلمان به عنوان مهمترین کشورهای اتحادیه اروپا در این روند نقش پیشرو را ایفا می کنند و خواهان کسب هر چه سریعتر توانمندی های دفاعی مستقل اروپایی هستند.

تشکیل ارتش اروپایی 

در این راستا کمیسیون اروپا در پی درخواست «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر شکل‌گیری ارتشی واقعی در اروپا به منظور کاهش وابستگی به آمریکا، اعلام کرد که از این ایده حمایت می‌کند.

«ژان کلود یونکر»رئیس کمیسیون اروپا از حامیان اصلی ایده تشکیل ارتشی واحد در اروپا بوده است، نیرویی که از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مجزا باشد. ماکرون ضمن انتقاد از خروج آمریکا از پیمان نیروهای هسته ای میانبرد بر تشکیل یک «ارتش کاملا اروپایی» تأکید کرده است.

خروج آمریکا از پیمان نیروهای هسته ای میانبرد (آی ان اف)

مکرون معتقد است: خروج آمریکا از آی ان اف، امنیت اروپا را در معرض خطر قرار می‌دهد، لذا تشکیل یک «ارتش کاملاً اروپایی برای حمایت اروپا در برابر تهدیدهای «چین، روسیه و حتی آمریکا» ضرورت دارد.

اروپایی ها به این جمع بندی رسیده اند که اروپا باید در حوزه دفاعی به «استقلال راهبردی» دست یابد.

مکرون برای رسیدن به این هدف معتقد است: باید «همکاری ها به طور خودکار تقویت شود، به گونه ای که اگر کشوری مورد حمله قرار گرفت یک همبستگی واقعی برای دخالت ایجاد شود.

پیشنهاد مکرون در واقع ایجاد سیستم دفاع جمعی اروپایی از طریق «ماده پنج تقویت شده» ناتو است.

طبق این ماده، هر کشور عضو ناتو که مورد حمله قرار گیرد، این حمله به مثابه تهاجم به سایر اعضا تلقی خواهد شد.

خروج از پیمان ناتو

اظهارات اخیر مکرون به ویژه با توجه به تشدید موضع گیری های منفی رئیس جمهوری آمریکا برعلیه ناتو معنی پیدا می کند.

وی تهدید کرده که ممکن است آمریکا را از این سازمان نظامی خارج کند. ترامپ در این زمینه گفت: « به اعضای ناتو گفتم اگر پول ندهند، از این پیمان خارج می‌شویم.»

هرچند که مکرون مدعی است که تشکیل ارتش اروپایی، تلاشی برای تضعیف ناتو نیست و این پیمان «همچنان یک اتحاد مهم و راهبردی باقی می ماند»، با این حال آشکار است که مواضع منفی آمریکا به عنوان مهمترین عضو ناتو در قبال این سازمان نظامی موجب افزایش بدبینی اروپایی ها درباره آینده این ائتلاف نظامی شده است.

امنیت اروپا

دولت های اروپایی به این جمع بندی رسیده اند که اکنون باید به خود متکی باشند و دوره اتکاء صرف به آمریکا برای حفظ امنیت اروپا گذشته است.

به ویژه اینکه ترامپ صراحتاً تاکید کرده که آمریکا دیگر حاضر به اصطلاح «سواری ریگان» به متحدان خود نیست و خواهان آن است تا آنها نه فقط هزینه های دفاع از خود را برعهده بگیرند، بلکه واشنگتن باید از بابت رابطه با آنها، سود ببرد.

اقدامات اروپا برای کسب استقلال دفاعی و نظامی که از جمله اهداف آن ایجاد توانایی اروپایی برای برخورد با بحران های امنیتی داخل اروپا است، موجب نارضایی هر چه بیشتر آمریکا شده است، زیرا تحقق این امر به معنای کاهش ظرفیت واشنگتن برای مداخله و نقش آفرینی در بحران های امنیتی اروپا خواهدشد.

135/110

بیشتر بخوانید: 

ارائه طرح جدید دفاعی اروپا از سوی کمیسیون اروپا / تحلیل

لوپن: فرانسه را از اتحادیه اروپا و ناتو خارج می‌کنم

امضای اعلامیه همکاری استراتژیک بین اتحادیه اروپا و ناتو

فرمانده ناتو: اروپا یکی از خطرناک ترین مناطق جهان است

انگلیس تنها مخالف تشکیل ارتش مشترک اروپایی

ارائه طرح جدید دفاعی اروپا از سوی کمیسیون اروپا / تحلیل